Thursday, August 11, 2016

BLOWUP VOL. 2 10/14-15th, 2016 HELSINKI, FINLAND KORJAAMO VAUNUSALI CONFIRM: SKEPTICISM, ORANSSI PANZUZU, MONOLORD, SAMOTHRACE, LUCIFER, CONAN and more

Promoters for BLOWUP VOL. 2 (FESTIVAL), set to take place  10/14-15th, 2016 HELSINKI, FINLAND KORJAAMO VAUNUSALI have confirmed SKEPTICISM, ORANSSI PANZUZU, MONOLORD, SAMOTHRACE, LUCIFER, CONAN and more doom bands.








FROM BLOWUP VOL. 2 (FESTIVAL) 2016 PROMOTERS:
Blowup Vol. 2, Helsinki, Korjaamo - 14. - 15.10.2016

Viime talvena menestyksekkäästi debytoinut Blowup-festivaali järjestetään toistamiseen 14.–15. lokakuuta. Helsingin Korjaamolla järjestettävän festivaalin ohjelmisto koostuu tuttuun tapaan raskaasta doomista, kotimaisesta vaihtoehtomusiikista sekä ulkomaisista underground-helmistä genrerajoihin katsomatta. Ensimmäisten esiintyjäjulkistusten joukosta löytyy esimerkiksi Yhdysvaltalainen noiselegenda Bastard Noise, joka ei ole esiintynyt aikaisemmin Suomessa. Festivaalin ohjelmisto täydentyy kesän mittaan.

- Kaksi päivää: 52€ + Tiketin toimituskulut
- Kaksi päivää + Kinolippu: 62€ + Tiketin toimituskulut
- Iltaliput Korjaamolle 35€/ilta + toimituskulut
- Kinolippu: 13€ + Tiketin toimituskulut

Perjantai 14.10.2016
Lucifer (UK)
Bastard Noise (US)
Oranssi Pazuzu (FIN)
Au-Dessus (LT)
TBA

Perjantai 14.10.2016
Kinokonsertti: Titicut Follies (Frederick Wiseman, 1967)
Säestys Veli-Matti O. Äijälä & Markku Leinonen
https://www.facebook.com/events/173514406381582/

Lauantai 15.10.2016
Conan (UK)
Monolord (SWE)
Skepticism (FIN)
Samothrace (US)
TBA


CONAN (UK)

Conan kuulostaa neandertalilaisen ja mammutin kohtaamiselta. Brutaalin rehelliseltä selviytymistaistelulta, jossa tanner tömisee ja pöly nousee työntökeihään ottaessa mittaa syöksyhampaista. Mittelön lopputulos on yhdentekevä, sillä molemmat osapuolet ovat hävinneet maan päältä. Brittibändi sen sijaan jatkaa tasapainoaistia koettelevan doominsa soittamista.

Conanin debyyttialbumi Monnos (2012) ja esiintyminen saman kevään Roadburn-festivaalilla nostivat yhtyeen raskaita riffejä palvovan undergroundin puhutuimmaksi tapaukseksi. Vierailut Suomessa 2013 ja 2014 sekä Blood Eagle (2014) vankistivat Conanin asemaa ja metsästivät bändille uusia korvapareja.

Tammikuun lopulla ilmestyvä Revengeance jatkaa Conanin valitsemalla tiellä verkkaisen varmasti. Riffit siirtävät maa-aineista syrjään, rytmisektio takoo kunnes tyhmimmätkin tajuavat, ja äänivalli on paksu kuin selän takaa nouseva savu.

http://www.hailconan.com/
https://www.facebook.com/conandoom/


LUCIFER (UK)

Superkokoonpano on terminä kokenut inflaation. Eikä underground-metallista puhuttaessa kukaan ole kuitenkaan super-mitään. Ei vaikka nimeäisi projektinsa ylpeän ja vallanhimoisen arkkienkelin mukaan. Emme myöskään väitä, että Lucifer olisi enemmän kuin osiensa (The Oath, Cathedral, Angel Witch, Pagan Altar) summa. Nämä nimet kuitenkin takaavat, että kun occult rockin kliseet välttävä mutta 1970-lukua hengittävä protoheavyluenta annetaan ilmoille, vilisevät hard rockin ja doom metalin ajattomat suuruudet mielessä.
Lucifer julkaisi Lucifer I -debyyttialbuminsa (2015) Rise Aboven kautta ja työstää parhaillaan Lucifer II -levyä.

http://www.riseaboverecords.com/artists/riseaboveartists/lucifer/


ORANSSI PAZUZU (FIN)

Tuulet puhaltavat iättömiä vitsauksia mustan savun muodossa, kunnes ympäröivään pimeyteen antautuu ja identiteetin käsitys hämärtyy. Oranssin Pazuzun musiikin hukuttava äänimaisema, hypnoottinen toisto ja toismaailmalliset laulut ovat yksittäin tunnistettavia elementtejä esimerkiksi black metalin ja psykedeelisen rockin karsinoista, mutta kokonaiskuva ei kumarra yhdellekään isähahmolle.

Ylisanoja kerännyt Valonielu (2013) vei yhtyeen Euroopan-kiertueelle ja Suomen festivaalikesän esiintymislavoille. Tamperelaisyhtyeen neljäs albumi, helmikuussa ilmestyvä Värähtelijä, on antanut lupauksen kosmoksen laajentumisesta – kuten ylhäällä, niin myös alhaalla.

http://www.oranssipazuzu.com/
https://www.facebook.com/Oranssi-pazuzu-58437793552/


AU-DESSUS (LT)

Nimensä kohdeyleisön takaraivoihin aikaa sitten soittaneiden artistien lisäksi on hyvä tutkia myös jotain uutta. Uutta, mutta ei vaatimatonta. Jotain, joka jo otsikkotasolla ilmoittaa olevansa sinun ja minun yläpuolella. Se on Au-Dessus. Ensimmäisellä ep:llään (2015) liettualaisten instrumentit kertovat polveilevan post-black metalin tarinaa jylhinä, kuulaina, huumaavina – kunnes kynnet uppoavat lihaan osoittaakseen nokkimisjärjestyksen olevan tämä.

https://witchinghourproductions.bandcamp.com/album/au-dessus


BASTARD NOISE (US)

Ihminen on Telluksen moraalittomin, katalin, alhaisin, riettain, viheliäisin, turmiollisin ja tuhoisin eläin. Amerikkalainen Bastard Noise maalaa äänitaiteellaan brutaalin rehellisen kuvan ihmisen sielunelämästä, lehtolapsen elämöinnistä.

Eric Woodiin henkilöityvä Bastard Noise on jatkumoa powerviolence-pioneeri Man is the Bastardille. Wood on kuskannut Bastard Noisea 1990-luvun alusta primitiivisen melun ja powerviolencen kivikkoisilla teillä. Hengästyttävää julkaisutahtia ylläpitävä Wood saapuu Suomeen meluisampana kuin koskaan.

http://www.bastardnoise.com/


MONOLORD (SWE)

Tiilimuuri jatkuu silmänkantamattomiin. Karkeakeraaminen rakennusmateriaali tuntuu musertavan painoiselta, mutta muurausta on jatkettava. Tiili tiilin jälkeen, kunnes yliväsyneet keho ja mieli alkavat tuottaa hengellisiä aistikokemuksia. Monolord myhäilee työnjohtajan piiska kädessään tyytyväisenä.

Vasta muutaman vuoden ikäisen Monolordin nimi on tupsahdellut alaa seuraavien eteen tuon tuosta. Suurimmaksi syyksi voidaan nostaa kakkosalbumi Vænir (2015). Yhtyeen esittämä doom vyöryy raskain askelin psykedelian reunamilla, vetäen massaa puoleensa magneetin lailla. Pastissista ei ole tarvetta puhua, mutta ruotsalaistrio on varmasti Yobinsa kuunnellut.

https://monolord.bandcamp.com/


SAMOTHRACE (US)

Samothrace on oppikirjaesimerkki turhauttavasta bändistä. Se on parempi kuin palstatilaa saavat saman genren yhtyeet. Jos voidaan edes puhua samasta genrestä, Samothracea ei noin vain karsinoidakaan. Sen materiaali saa kiljumaan riemusta, mutta jättää silti nälkäiseksi. Nälkää ei kuitenkaan saa tyydytettyä, sillä bändi ei juuri julkaisurintamalla juhli. Varmaa on, että Samothrace on paras bändi, jota et vielä tiennyt.

10 vuotta sitten perustettu amerikkalaisyhtye on julkaissut kaksi albumia. Tuoreempi, Reverence to Stone (2012), koostuu kahdesta kappaleesta, jotka raahaavat kuulijaansa pitkin epätoivon pikkukujia. Edellä mainitut kujat ovat vain näennäisen ahtaita, sillä Samothrace kuulostaa avomerellä toisiinsa törmääviltä jäävuorilta; melankolisen melodiset jylhät maisemat joutuvat crust-purkausten ravistelemiksi. Pakko myös mainita, että kehutun Bell Witchin basisti-laulaja on peräisin Samothracen riveistä.

https://samothrace.bandcamp.com/music


SKEPTICISM (FIN)

Skeptisismi on oppi jonka mukaan ihminen ei voi saavuttaa varmaa tietoa. Siihen kuuluu selitettyjen ilmiöiden teorioiden paikkansapitävyyden kyseenalaistaminen ja epäily. Suomalaisen funeral doomin pioneerin Skepticismin musiikkia kuunnellessa kyseenalaistuksen piiriin kuuluu oma järki ja estetiikan taju. Kuinka jokin näin synkkä, raskas ja painostava voi samanaikaisesti olla niin kaunista, koskettavaa ja vapauttavaa. Ilon kyyneleitä vuodatetaan polvilleen lyyhistyneinä yhtyeen tämän vuoden ainoalla Helsingin-keikalla.

https://skepticism.bandcamp.com/


Kinokonsertti: Titicut Follies (Frederick Wiseman, 1967)
Säestys Veli-Matti O. Äijälä & Markku Leinonen

Vankimielisairaala 1960-luvun Yhdysvalloissa oli kenties kuolemaakin karmeampi kohtalo. Ymmärrys vakavista mielenterveyden häiriöistä ja niiden hoidosta eivät tietenkään olleet tämän päivän tasalla. Selvää on kuitenkin täytynyt olla, että niitä ei hoideta ihmisarvon viemällä – kiusaamalla, kurittamalla, nöyryyttämällä. Titicut Follies on dokumentti, joka kertoo, että juuri näin on toimittu.

Matkaoppaaksi vankimielisairaalaan lähtevät Veli-Matti O. Äijälä ja Markku Leinonen. Terveistä käsistä, The Sultansista, The Kolmannesta, Billy Boysista ja Death Tripistä tuttu kaksikko säestää Yhdysvalloissa 1990-luvulle asti kiellettynä olleen dokumentin.

"Jos arvostat mieltäsi tai elämääsi, älä käännä selkääsi tälle", kuten elokuvan tunnuslause kuuluu.


Blow Up festivalin akkreditointi on tarkoitettu festivaalille työtehtäviin saapuville median edustajille ja musiikkialan ammattilaisille. Akkreditointi päättyy 7.10.2016 jonka jälkeen saapuneita hakemuksia ei käsitellä.
Akkreditointi: Esa Valkeajärvi / esa@blowup.fi

Yhteistyössä:
www.nem.fi
www.inferno.fi
www.korjaamo.fi
www.laitilan.com
www.hdco.fi
www.ava.fi
www.paga.nu
www.3kaveria.fi
www.finnrent.fi
www.rekolanpanimo.fi


 Thanks-Stay Metal, Stay Brutal-\m/ -l-